Skåne dag 2

 
 

Vad roligt det är att besöka olika miljöer och träffa massor av spännande människor. Förmiddagen tillbringades på Aquakul i Malmö. Där träffade jag Magnus Lennartsson som är tränare för simmarna på Procivitas, NIU skola i Malmö. Gruppen består av ett 10-tal simmare däribland Petter Fredriksson Hajen, Alba Fores Triton, Rasmus Wetterborg Triton och Alfred Christensson från Landskrona.
Denna grupp simmar 3 gånger i veckan på morgonen och sedan simmar de med sina klubbar på eftermiddagen. Efter träningen, som också besöktes av klubbchefen i MKK, Robert Johnsson, besöktes Procivitas (NIU gymnasiet) för att träffa rektorn för programmet, Jimmy Rosengren.
En liten kul sak angående Robert Johnsson. Han och jag simmade i samma landslag 1985 då vi båda deltog på EM i Sofia. ”Robban” tog där en bronspeng i lagkappen 4x200 frisim. Kommer posta en bild från den gången senare. Vilken tid han hade?Kommer inte ihåg men ska kolla. Själv simmade jag 800 frisim och gjorde inte bra ifrån mig.
Jag och Mange avslutade dagen i Malmö med lunch och samtal om nutid och dåtid, ganska mycket dåtid faktiskt och vilka tränare vi gärna hade sett på kanten även idag. Några slutade alldeles för tidigt och i och med det försvann deras kompetens och erfarenhet. Synd!
På eftermiddagen bjöd Staffanstorp på ett tufft träningspass .Härligt att komma in i simhallen när den sjuder av liv. Överallt små knattar i blåa badmössor. På kanten organiserad landträning under ledning av bl a Jonas Bengtling. Kvällens pass innehöll en hel del tuffa inslag. Alba, Rasmus och Ida simmade en medeldistansserie och jag följde deras varvtider med intresse. Ida blev tvungen att bryta tidigare då Vincent, hennes son, skulle hämtas på dagis.
Kul att Ida satsar igen.
Nu har vi två mammor i landslaget.