Det är inte lätt

 
 

Att stå på vänster sida i rulltrappan eller att kissa stående, nya saker för mig.. Är i Japan för att besöka Japan Institute of Sports och Toyama, en stad 30 mil utanför Tokyo.
Toyama är tänkt som precamp inför Universiaden i sommar. Tidsskillnaden till Gwanju, där Universiaden går, är 7 timmar så vi behöver ett ställe att adaptera på. Från Toyama går det sedan flyg till Sydkorea.
På Japan Institute of Sports träffade jag Tatsoo Ogura som jobbar med filmning och analyser. Han jobbar tillsammans med Magnus Kjellberg, min före detta tränare och landslagets biomekaniker och analytiker sedan många år. .Jag fick en ordentlig rundtur på deras fina center.
Jag fick se alla faciliteter och all supportutrustning. Imponerande med allt höghöjdstänk i form av rum man kunde ställa in på höghöjd, ja till och med en hel våning man kunde ställa in på önskad höjd ifall man var där på ett läger med en grupp.
Något som däremot är lätt är att tycka om detta landet och dess invånare. Vilken ödmjukhet och respekt de visar mot varandra och andra, gammal som ung och helt oberoende av vilket jobb man utför. Härligt och något vi behöver mer av i Sverige!