Om valda sanningar


Jag kan inte laga mat!
Jag har alltid levt med den föreställningen som egentligen inte är sann, min valda sanning. Jag är duktig på mat och kan smaksätta och improvisera men jag är ännu lite osäker. Men det handlar om att tycka att något är kul och det gör man om man känner att man kan, att man är duktig på det man gör.
Att veta att man klarar de krav som situationen kräver är nummer ett, dvs att ha självförtroende i situationen och blir man osäker på om man klarar kraven tror jag att man undviker situationen, man flyr.
Det finns många valda sanningar som om man synar dem inte har någon substans;
Jag är en kvällsmänniska och kan inte prestera på morgonen! ??
Jag kan inte simma snabbt i denna bassäng! ??
Denna baddräkt för otur med sig.
Jag kan inte komma i tid.
Man kan acceptera dessa valda sanningar och så blir man begränsad.
Eller så bestämmer man sig för att fokusera på det man själv kan påverka, dvs sitt eget tänkande
Är det så lätt? Ja jag tror det…
Jag och Anna Hammar fortsätter våra samtal med media och denna gång var det dags för ett möte på TT, tidningarnas telegrambyrå.
Där träffade vi Lars Markusson sportchef , och Göran Sundberg som jobbar som journalist
Göran Sundberg har jobbat på TT under många år och är ett välkänt ansikte för simmare och ledare inom simförbundet. Samtalet kretsade mycket kring RIO och vägen mot RIO.
Vad är då TT? Hittade denna info på Wikipedia;
”TT Nyhetsbyrån fungerar idag som en stor dagstidning; reportrar och fotografer samlar information som redigeras till artiklar. Byrån har också särskilda redaktioner eller reportergrupper inom olika områden som utrikes, sport, ekonomi/arbetsmarknad och andra ämnesområden. Därefter sprids materialet till TT Nyhetsbyråns abonnenter inom svensk dagspress, radio och television och även till andra kunder via SMS och webbversioner. På TT arbetar cirka 100 journalister. Byrån har redaktioner i Stockholm, Göteborg,Malmö och Bryssel. TT Nyhetsbyråns reportrar befinner sig också ofta utanför redaktionen, särskilt för att kunna bevaka utrikeshändelser eller rapportera om sportnyheter. ”