Snart är det dags för Swim Open Stockholm


Det börjar kännas både här och var. Var i Eriksdalsbadet igår och där bubblar det av förväntningar. Många är väldigt glada över att vi nu har en stor internationell tävling i Sverige igen. Vissa startfält är ju grymma och vi svenskar får simma på ordentligt för att ta oss till final, bra då vi behöver träna på det. Dennis har gjort ett grymt jobb, som klippt och skuren för denna projektledaruppgift.
Stina Gardell är hemma efter ett tag i LA och USC. Jag träffade henne och coach Jenny Gustavsson på Luma för att snacka USA och planering framåt. Alltid lika kul att prata med Stina. Jag kommer ihåg när hon var med första gången i Slovenien på en tävling istället för Ungdoms OS. På den tiden var det enbart Ungdoms OS vartannat år så jag hade hittat (var juniorförbundskapten då) en tävling i Slovenien som vi åkte på. Det var 90-91 tjejer och 88-89 killar. Stina var 13 år och Hanna Westrin 12 år, Niklas Tour 14 år och Pontus Flodkvist 15 år. Ett härligt gäng! Det var fler med såklart. Blev lite nostalgisk och gick ned och tittade bland mina kort och hittade inte detta men väl ett annat kort som ni ser nedan. Från Ungdoms OS i Esbjerg 1999. Känner du igen några? Finns både OS, VM och EM simmare med på bilden.
Igår blev jag intervjuad av Jakob Fredriksson från Uddevalla. Just nu går han sista terminen på GIH på tränarprogrammet och han intervjuade mig för en uppsats om ledarskap. Jag passade på att fråga honom lite. Jakob har simmat i 15 år och slutade endast 21 år gammal, för att börja plugga på GIH. Nu står han på kanten och tränar B-gruppen i Polisen.De är13-16 år unga Jakob jobbar även för landslaget med filmning och tävlingsanalyser och har under sina 3 år på GIH deltagit på tävlingar både inom Sverige och utomlands.. Snart blir det dock annat jobb för Jakob då han börjar jobba i Uddevalla igen.
 
Jakob Fredriksson
 
Stina Gardell och coach Jenny Gustavsson
Gänget som simmade Ungdoms OS i Esbjerg 1999
 
#1 - - Tim Arnesen :

Ser ju direkt att bilden är tagen i Åby simhall iallafall. Många upphopp på läktaren upp till den skylten...

Svar: Ja det stämmer bra...och simmarna?Någon som vet?
Ulrika Sandmark