Det var ju inte meningen att jag skulle bli såhär bra


Orden är Gustav Hökfelts, ni vet ryggsimmaren som numera är bäst i Sverige, på 50 och 100 rygg. Han visade sig ordentligt vid förra årets SM för att sedan i år, vid Swim Open, ta plats som Sveriges nr 1 på herrsidans ryggsim. En kille från Neppan som pluggar i USA och är född 1994.
Hans utveckling från 2012 ser ut såhär;
59,61 2012
1,00,13 2013
58,41 2014
57,18 2015
55,86 2016
55,21 2017
Hans skola i USA inte har en 50:a,så han såg till att träna med allmänheten i en 50:a två gånger per vecka, för att förbereda sig inför Swim Open.
Gustav åkte till USA för att i första hand satsa på studierna.
Välkommen till landslaget Gustav!
Jag blir glad när jag tänker på Swim Open. Vilket bra arrangemang, vilka fantastiska simningar, vad kul det var. Erik Perssons 200 bröstsim sitter som fastnaglat på min näthinna. Det roliga är att jag veckan innan frågat Erik om jag fick använda hans utvecklingskurva i ett föredrag för eleverna på Filbornaskolan i Helsingborg. Då slutade utvecklingskurvan vid 2.10, två dagar senare vid 2.07.
Erik är ju en simmare som inte lämnar något åt slumpen utan han ser till att vara så väl förberedd han någonsin kan. Så det är ingen slump att han lyckas! Med eleverna på skolan pratade jag en del om GRIT, som jag anser att Erik har och hur viktigt det är för hur väl man lyckas.
Grit -Kort sammanfattat handlar det om en förmåga att hålla fast vid långsiktiga mål, och att inte ge upp vid motgångar, ”jävlar anamma”
Sarah imponerade. Jennie satsade på 50 bröstsim och slog svenskt rekord på 100 meter. Michelle simmade bra på 50, 100 och 200 frisim. Och Victor simmade snabbt på 200 och 400 meter. Dessutom en del andra bra simningar av bl a Johannes, Ida L mfl . Toppen finns men bredden behöver ta ett kliv framåt. Truppen till VM blir inte så stor, men innehåller simmare som har goda chanser till framskjutna placeringar på VM.
Universiadentruppen däremot är en av de största vi haft. Dessutom är i stort sett alla individuellt kvalade, vilket inte varit fallet tidigare. Eftersom Universiaden kan liknas vid ett långbane- EM i resultat så är det glädjande! Vi är på gång. Vad som är mindre bra är att bara 2 av 12 simmare är tjejer.
 
Kenneth och jag sätter upp isbadet i Eriksdalsbadet
jan Dahlberg, henrik Forsberg och Thomas Jansson
Funktionärerna
 
Thomas Jansson i samspråk med pernille Blume
Michelle intervjuas
 
Möte med de finska coacherna
 
Johan Wallberg och Anna Karin kammerling i samspråk
 
coachutbildning med idrottspsykologen Andreas