Vilket fantastiskt mästerskap


Det absolut bästa jag varit på vad gäller arrangemang, hotell, organisation, publik osv
Självklart hade jag hoppats på fler finaler och medaljer… men jag påminns varje gång jag är på stora mästerskap att det inte är så lätt. Allt kan verkligen hända i en final eller semifinal för den delen. Sitter på planet och har precis uppdaterat vårt dokument med internationella mästerskapstider vad gäller 16:e tid, 8:e tid och medaljtider. Detta dokument sträcker sig långt bak i tiden och det är intressant att titta på utvecklingen. Om vi tar 50 frisim damer som ett exempel så var det snabbare än någonsin och inte sedan 2009 (dräkttiden) har alla på pallen haft under 24 sekunder.
Sarah lämnar VM med 4 medaljer varav 3 av dessa är guld. Det är helt otroligt! Hon kan verkligen leverera.
Vi slog 7 svenska rekord och 2 svenska juniorrekord. Victor Johansson slog personligt rekord på allt och när han slår rekord så blir det antingen svenskt rekord eller svenskt juniorrekord. Anders Holmertz har dock kvar sina svenska rekord på 200 och 400 frisim, än så länge. Johannes Skagius slog svenskt på 50 bröstsim och Erik Persson på 100 bröstsim. Sarah slog svenskt på 50 och 100 frisim, Södertörn har grymma klubbrekord på 50 och 100 frisim och fjärilsim! Dessutom slog tjejerna rekord på 4x100 frisim, ett rekord som stått sedan 2009. Så det var dags att slå detta. Jennie Johansson var förutom Sarah den enda individuella finalisten och hon slutade femma. Kul att se nya stjärnor poppa upp. Caleb Dressel gör sitt första VM och det kan man inte tro när man ser honom i bassängen. Vi fick se en hel del simmare födda på 2000 –talet och vi fick se en hel del juniorvärldsrekord av dessa simmare.
Ledarteamet jag hade med mig var stabilt och mycket kunnigt. Ett stort tack till er alla!
Vet att några lämnar VM utan det resultatet de önskat. Viktigt att ta vara på den information som loppet/loppen gett. Tiden går snabbt och utveckling tar tid så det finns inget att vänta på. Planer och utvärderingar ska, för seniorlandslaget, in senast sista september.

Ser nu fram emot Universiaden. Vi åker den 14 augusti. Vi kommer tillbringa 6 dagar i Universiadenbyn innan tävlingsstart den 20 augusti. 11 simmare åker dit, 2 tjejer och resten killar vilket är lite ovant då vi oftast är fler tjejer. Jag och kalle Gårdström kommer efter avslutad tävling besöka Fukoka, som är SOK:s uppladdningsstad inför Tokyo. Där kommer vi titta på vilka möjligheter det finns för simningen att lägga sitt precamp där.
Nedan följer lite av mina bilder från tävlingarna. Håll tillgodo!