SM, utvärderingar och annat


Long time no see”, heter det ju!
Nu är jag tillbaka på min blogg igen. Tiden innan SM tillbringades i små rum med massor av analyser. Rein var tillbaka igen och nu analyserades 30 svenska ungdomssimmare. På plats fanns inte bara en utan t o m ibland två tränare per simmare från klubbarna. Seriöst !
Jag tänker att analyserna från Rein ger oss massor av intressant information inte bara om tekniken på en simmare utan hur man lär ut teknik generellt och i klubbarna. Något som ständigt återkommer är;
-att kickarna ska genomföras med en fixerad höft/bål (hur känner man det och hur jobbar man med det?)
-kordinationen mellan bensparken och armtaget i frisim och ryggsim (svårt att känna och ändra)
-vändningarna som ska ske med en höft som aldrig stannar
-en acceleration i armtaget som är som starkast i slutet av armtaget

Så kom då äntligen SM och med bra resultat och många simmare som kvalade in till VM. 6 tjejer och 11 killar blev det tillslut.
Ska bli kul att åka iväg med detta gäng till kortbane VM i Canada den 2/12.

Det var även dags för Therese Alshammar att avsluta sin karriär. Det gjordes på SM med Och vilken karriär.hon haft Helt otroligt vad hon gjort för svensk simning. Det har alltid slagit mig att hon är så ödmjuk trots alla fantastiska framgångar. En otrolig styrka och bra nu när hon ska ut i arbetslivet. Det kommer hon kunna dra nytta av precis som den erfarenhet som hon under många år skaffat sig. Lycka till Therese , jag kommer sakna dig i bassängen.
.
Veckan efter SM har inneburit utvärderingar av OS med SOK och vårt coach och support team och möten bla med de som är ansvariga för Universiaden, SAIF.
 
 

 Fredrik Lundin, sportchef SK Neptun
Michelle Colman och övriga på NEC tackar Andrei Vorontsov för sitt hans fina arbete från 2013-2016
 Cecilia och Johanna från SAIF berättade om Universiaden i Taipei 2017
 
Sportchefer och headcoacher utvärderar OS
 Cecilia Rasmussen med barn. Cecilia simmade det första JVM:et som arrangerades i början av 2000.
 
Pugh
 
Diezel laddar för jul
 
 

Torsdag och fredag har jag haft möjligheten att delta i ett ”Post OS Rio Symposium för nordiska länder” i Göteborg. Otroligt intressant att lyssna till de olika nordiska ländernas utvärdering av OS och förberedelserna inför och arbetet efter. Träffade Claire Wilsehed (fd Hedenskog) och Lennart Gullstrand. Claire jobbar i Göteborg Sim som land och styrkecoach och ibland simtränare och Lennart jobbar framförallt med coachutbildning på Göteborgs Universitet. Jag tar med mig många idéer från denna konferens om hur vi kan gå vidare för att bli ännu skarpare.