Nöden är uppfinningens moder


Sa Mark Twain. Hittade Gustaf Dahlman i en liten plaskbassäng på Lögarängsbadet i helgen. Han var fastspänd i väggen och simmade sitt avsim mitt i bassängen med ungdomar plaskande och snackandes bredvid. Blev glad av att se detta påhitt och det visade sig att Gustaf fått idén av Adam Paulsson, som ju är träningskompis på NEC.
Antingen kan man klaga över att möjligheterna inte finns eller så ser man till att göra något åt saken.
Tävlingen i Västerås var välbesökt. Jag fick möjlighet att se en del intressanta simningar och träffa coacher och simmare för ett kort snack. Helt plötsligt träffade jag på Uffe Kaustinen. Kaustinen som tidigare var ansvarig på Nyköpings simgymnasium, landslagstränare under många år och en god vän. Det var otroligt länge sedan jag pratade med honom. Han är tillbaka i simningen igen då sonen Anton simmar på NIU i Uppsala. Kul ! Passade på att bjuda Väsbytränarna på lunch på mitt landsträlle i Kvicksund (20 minuter från Västerås). Kul att få en pratstund med min ”gamla” klubb. Nye chefstränaren Marcelo har lite arbete att göra för att lära sig svenska men annars verkar klubben vara på gång igen. Rebecca och Andreas från Väsby hade vid 12-13 års ålder varit på mitt landställe då vi ofta bodde där och paddlade eller gjorde andra speciella saker för teambuilding. Blev en rolig lunch med många minnen!
En annan tävling som också var välbesökt var Masters –SM i Eskilstuna. Det var kul att se Eskilstunas nya fina bassäng. En nybyggd bassäng med ordentliga läktare är inte något vi är bortskämda med i Sverige. Jag är grymt imponerad av de simmare som är med på masters. Vissa simmar snabbare än de gjorde när de var yngre, otroligt. Jag träffad Kisse König från Neptun. Kisse är 884 år och ser ut som jag minns honom för 30 år sedan då jag träffade honom sist.
Neptun hade ett jättegäng på plats och de kombinerade tävlingarna med en tränarutbildning, smart! Så bygger man ett team. Alla är viktiga och kan tillföra laget SK Neptun blev även bästa klubb.
Måste kommentera något som det står en del om i tidningarna just nu. Lärare och bristen på utbildade lärare. Först och främst måste yrket få högre status för att fler ska söka. Bra med lärarlicens men då måste lönen hänga med och jag hoppas verkligen att utbildningen nuförtiden är bättre än när jag på tidigt 90-tal gick min utbilning. Då var den inte bra och jag är glad att jag fick så mycket utbildning och erfarenhet från idrotten. Jag och många andra har idrotten att tacka för mycket!
 
Gustaf simmar av
Daniel Wramfors hälsar mig välkommen till VSS kansli. Skämt åsido, fingret gick av när han och Mrcelo skulle fälla upp en massgebänk de skulle anvaända för teknik
 
Chalmers på besök i Eriksdal. Laktattestning med Lollo Ericsson i spets
 
"Gamla Järfällingar" Michael Edstedt och Mikael Gustafsson på Masters
 
Kisse König till höger
 
Birgitta Hjalmarsson från MKK, alltid lika glad
 
Anders Berlin. Glad masterscoach
 
Linda Fleck (Althin) Väsby SS och hennes coach då när det begav sig Pär Gabrielsson
 
Patrik Knudse och Erik Brannestål Väsby SS
PG och Ulf Kaustinen
Västerås SS, alltid bland de bästa klubbarna i Sverige. 
 
Diezel
 
Väsby gänget på lunch Daniel, Andreas, Becca, Malin och Marcelo
 
Diezel hittade en boj han ville ha med hem