RIG, Rein och OS-veteraner

Vårt första RIG på några år ligger i Helsingborg. De har nu kört i ett år och nu var det dags för öppet hus för intresserade simmare och föräldrar. Rektor Lennart, jag och Stene Williamsson tog emot dem. Det började med ett träningspass tillsammans med Helsingborgs S, därefter info från skolan och från simförbundet och sist från själva simverksamheten. Efter detta blev det en promenad till RIG -boendet för att se hur det kan se ut. Nu väntar vi på ansökningar för att sedan plocka ut ett antal som får komma på intervju osv.
Förr i tiden hade vi RIG i Nyköping, Klippan, Älvsbyn och Hallsberg.
Rein har varit hos oss igen och filmat och gett feedback både på land och i vatten. Alltid lika inspirerande. Många coacher får genom Rein en fantastisk utbildning. Vissa klubbar har tom 3 tränare med sig och någon klubb involverar även sjukgymnaster i feedbacken. Det är ju otroligt bra då de kan se deras fysiologiska begränsningar på ett annat sätt än vi som inte är utbildade sjukgymnaster, naprapater eller kiropraktorer.
Carl och Jag har varit på klubbesök i bl a Järfälla och Västerås. Alltid givande att få träffa på coacher ,simmare, styrelse och i vissa fall färäldrar i den miljö de tillbringar mest tid i. Båda dessa ställen har 50-metersbassänger på gång som byggs precis utanför befintligt bad. Först att öppna är Järfällas simhall som blir klar under våren 2018.
Än en gång har jag blivit inbjuden till våra svenska OS- veteraner som simmade OS under 50 och 60 talet. Berättade om VM och Universiaden som simmades i somras samt om planeringen framöver. Dessa människor ger mig alltid så mycket energi. Energi får jag även av all fantastiska människor som finns vid bassängkanten på Eriksdal. Och Jozef förstås. Tillbringade kvällen mellan passen på simspelen på en middag hos honom och Joanna. Råbiff…min favorit.