Livet går vidare...

FÖR ATT DET MÅSTE DET! För er som inte var där så kan jag berätta att Pärs begravning var otroligt fin. Musiken, ljuset, vännerna, blommorna, maten och talen. Allt var bra och det var … Pär. Ett fint avslut. Jag har jobbat för fullt hela tiden och det har hjälpt mig att gå vidare. Diezel (min hund) har också hjälpt till, otroligt mycket. Och alla vänner! Ni vet vilka ni är. Många saker har hänt sedan EM i Glasgow. Ett EM som jag tänker hade en del att önska. Något som vi kan ta med oss i fortsatta arbetet mot VM och senare OS. Vilket är bra. Tränarkonferensen i Malmö var lyckat och intressant. Jack Roach gav oss sin syn på ledarskap och framgångsnycklar han hittat. Martin Truijens berättade om sitt sätt att matcha junior-senior. Johan Wallberg talade om progression på alla områden under juniortiden och Ida och Sebastian Marko Varga berättade om vägen mot OS för Idas del. Som helhet tyckte jag att konferensen var bra , men som vanligt för lite tid till att diskutera saker. Malmöhelgen följdes upp av NIU-mästerskapen i Upplands Väsby. Bra arrangemang av Väsby, varierande resultat men bra energi. Intressanta diskussioner kring simfysprofilen och progression på kvällen och en fantastiskt intressant stund med Erik Persson då han berättade för alla simmare och tränare (c:a 230 st) om hur han gjort för att lyckas! Påföljande helg var det dags för Rein Haljand igen. Filmningar och analyser. Några simmare har utvecklats oerhört sedan förra gången de filmades och några har det inte hänt något med. Självklart måste man lägga ned jobb på att förändra saker om man vill få annorlunda resultat. Det tar tid och är jobbigt ibland. Just nu sitter jag i Sundsvall. Idag har jag besökt Härnösands SS, träffat ledare, simmare och kommun. Pratat utveckling, simskola och integrering. Gårdagen bjöd på besök på NIU i Sundsvall och i morse träffade jag rektor Ann Larsson. Utvecklande och intressant att se hur olika skolor och skolledare jobbar för utveckling. I morgon ska jag titta på nya simhallen i Sundsvall och besöka Mittuniversitetet för att sedan avsluta dagen med att träffa fd FK Hasse Bergkvist och hans fru Ulrika. Skönt att det finns så många trevliga människor att prata med när tankarna smyger sig på. Tack Jörgen och Annika Edin för er hjälp när bilen pajade. Vad hade jag gjort utan er och ert norrländska lugn. Och vad vackert det är här. Jag kanske stannar…