Sista besöket innan VM

 Trött hund!
Ännu tröttare hund!
 
Lindragning i Lögarängsbadet
Gustaf och Leo
 
Katerona. Jan och Kristina
 Diezel har vaknat
 
Min present till mig själv
 

Så då var sista mötet avklarat innan VM. Denna gång var det Gustaf Dahlman i Västerås och coach Leo Sandberg. Dessutom coach Katerina Varsamidou, som vikarierar för Leo då han är föräldraledig. Katerina kommer från Grekland och har tidigare jobbar i Eskilstuna och i Stockholm. Kl 6 på morgonen öppnade hon Lögarängsbadet åt mig. Tänk vad snabbt man kan vänja sig av med att gå upp vid den tiden. När jag simmade i USA (de tär ju ganska länge sedan och jag har haft träning tidigt som coach)började varje morgonträning kl 05.15 för oss distanssimmare. Först i och sist upp. Alltid! Men nu kändes det att det var tidigt, kallt och mörkt. Vad negativ jag låter…det är jag inte!
Jag hade sovit över på mitt landställe i Kvicksund för att ha kortare körväg till badet. Lördagen och söndagen gick ut på att trötta ut Diezel så att jag kunde få vara i fred och slappa lite. Det gick riktigt bra faktiskt (se bilder) Väl inne i simhallen bjöd Katerina på kaffe. Jag fick veta mycket om hur det är i Grekland och jämförelser med Sverige, intressant. Hela hennes familj har flyttat till Sverige då det är tuffa tider att få arbete i Grekland. Hon är väldigt glad åt alla möjligheter som finns i Sverige. Tänk, det tänker vi inte ens på dvs hur bra vi har det! Vi diskuterade individuella upplägg för simmare och coachens uppgift under träningen .Att coacha simmaren på delar av simningen som de inte kan kolla själva såsom tider i vändningar, undervattensimning, frekvens osv känns viktigare än att klocka varje del i serien. Satsa på att få självgående simmare som och kan klocka sig själv, ta pulsen på sig själv och räkna armtag när det behövs och kickar såklart. Då kan coachen coacha alla simmares individuella upplägg.
Vi diskuterade det faktum att tränare på tekniknivån, dvs egentligen en av de viktigaste nivåerna för utveckling av tekniken, oftast är väldigt oerfarna och ibland saknar utbilning. Så är de inte i Grekland. Jag tänker alltid på vad Hasse Chrunak gjorde, han hade elitgruppen och samtidigt en teknikgrupp. Detta för att ha koll på vad de yngre gjorde, hålla sig uppdaterad och dessutom hjälpa till såklart. Bra tycker jag. Tänker att det är bra om den som är huvudtränare, chefstränare, antingen har en grupp med yngre simmare eller är mentor till tränare som tränar yngre simmare. Tror faktiskt att de tär nödvändigt för att man ska lyckas att få en röd tråd i sin förening. Vet att några klubbar jobbar så.
Västerås får om några år en ny bassäng, en 50:a inomhus. Det är välkommet ! Ser fram emot ett SM där i framtiden. Vet att Västerås är duktiga på att organisera och genomföra tävlingar.
Besöket avslutades med en trevlig lunch med ordförande Kristina Jaros Åberg, Jan Olson och Katerina. Tack för en trevlig och givande dag.
Nu är det fullt fokus mot VM. Ska bli riktigt kul att åka iväg!

PS köpte fantastiskt fina smycken av en smed som heter Weronica Ziemann (se bild),bra present och dessa blev en present till mig själv.