RIG- uttagningar i Helsingborg


Kul att vara i Skåne igen, även om jag inte valde den allra bästa årstiden att åka. Snöoväder och halka, man jag lyckades undvika allt. Jag valde ändå att sova över i Jönköping. Heldagar i Helsingborg med information, individuella samtal, tester och annat kul. Hann med utvecklingssamtal med Coffe och Jeppe också. Vilken fantastisk verksamhet HS har med alla NIU-simmare! Proffsigt!
Träffade Caroline Lindborg och hennes NIU-gäng från MIG i Simhallsbadet. Kul att få en pratstund med Caroline som jag under årens lopp träffat mycket framför allt då Ida och Nathalie simmat i landslaget. Caroline har under alla dessa år alltid jobbat med simning och dessutom simmar hon själv på hög nivå, beundransvärt!
Hemresan gick betydligt bättre än ditresan.
Tisdagen den 28 november hade vi en heldag för coacher till simmare i våra olika program. Snacket handlade om det som varit och framtiden mot OS 2020 och OS 2024. Många roliga och intressanta diskussioner blev det och mycket prat om hur vi tillsammans kan göra saker. Ett antal ”minibussar” lär rulla igång inom snar framtid hoppas vi.
Jag har aldrig varit i Berwaldhallen men fick möjligheten då vi har en granne som spelar och sjunger och uppträdde där . Ett fantastiskt framträdande av Jessica Pilnäs och Johan Norberg och Nils Landgren och alla andra i kören. Nu rullar CD:n med julmusik hemma på högvarv och det passar utmärkt då vi redan hunnit julpynta och köpa gran.
Simiaden och NM har simmades i helgen och jag följde självklart NM med stor spänning. Mikael Eriksson gjorde första tävlingen i sin nya roll som talangutvecklare. Resultaten på NM imponerade i stort tycker jag. Bra när de lyfter sig fast de varit toppade på SM.
Simiaden hade jag möjlighet att besöka och slogs av hur små simmarna är. Det var ju ett tag sedan jag coachade den nivån…Trots att de är så små har några av dem likadana tävlingsdräkter som våra alla bästa seniorsimmare?Är det verkligen så bra? Stod och såg när det simmades 25 fjärilsim och diskningarna blev väldigt många, känns som våra diskussioner framöver ang tävlingarnas utformning för de allra minsta kan bli intressanta och förhoppningsvis givande för vår sport. Hur kan vi göra våra tävlingar roligare?
Sist men inte minst så fick hon det, bragdguldet alltså. Det var hon värd. Vilken fantastisk idrottskvinna Sarah är. 2016 tog hon simningens första medaljer sedan 2000 och dessutom första guldet en kvinna någonsin tagit i simning. Då tänker man ju att året efter blir det svårt att fortsätta på samma sätt. Då tar hon 3 VM guld och ett silver, vinner världscupen totalt och slår ett flertal världsrekord. 2015 fick hon bragdguldet när vi var på EM i Netanya, Israel. Vi stod allihopa kring en mobil och lyssnade när de läste upp vinnaren och så helt plötsligt var det direktsändning från rummet vi stod i, surrealistiskt!
Och nu närmar sig EM med stormsteg. 5 dagar tills vi reser till Köpenhamn.