Nu är skåningarna här!

Sophie Hansson, Nathalie Lindborg och Sverker Maltesjö är på plats. Vi kommer träna på fram till och med torsdag fm då vi åker till Budapest och VM . I Budapest ansluter Sarah, Victor, Louise och Johannes. I morgon blir det att hämta ut den nya utrustningen, en helt ny linje, som ska finnas fram till efter nästa OS. Alltid kul med nytt men var gör man av det gamla?
Jag har haft förmånen under snart ett år att på min fritid, några timmar i veckan, jobba ideellt med hemlösa. Jag finns där och ser till att de får duscha och får kläder. Det är ett ordentligt uppvaknande att finnas på denna plats. Dessutom känns det verkligen att man kan göra något för de som har det svårt. Vill passa på att tacka alla er som skänkt kläder. Vi är alltid i stort behov av herrkläder.
Appropå de som har det svårt så var jag på fotografiska museet i helgen och tittade på vad som finns på tallriken hos de som svälter. Ännu ett uppvaknande! Tänk vad bra vi har det…och ändå gnäller vi…över vädret, över skatter, över trafiken, över reklamen på TV, Cyklister klagar på bilförare och bilförare på cyklister osv
Kom att tänka på simningen och vad den fört med sig i mitt liv. En stor del är vänner. En av mina bästa vänner är från Götene och heter Sofia Sjöström Kraft (Sofia Kraft som simmare och ogift).
Vi har följts åt under 35 år, simmat ihop och bott ihop bl a i Los Angeles på UCLA. Och vi träffas fortfarande. Varje gång vi ses är det som igår, och så är det nog med riktigt bra vänner. Vi konstaterade att vi med våra tider vi gjorde under 80-talet fortfarande hade placerat oss i topp på SM i våra grenar. Och det var inte på grund av att vi vände och startade bra. Räcker med att se filmer från tidigt 90-tal för att inse att simningen utvecklats oerhört sedan dess vad gäller starter och vändningar. Vad gjorde vi då? Jo jag tror att vi tränade tufft, för tufft ibland dvs vi hade ingen återhämtning. Vi sökte konkurrens i form av andra i Sverige som vi kunde träna med. Jag hade turen att det fanns många duktiga distanssimmare under 80-talet. Och vi tjejer kunde ju alltid försöka hänga med killarna. Killarna var flera stycken så de kunde träna med varandra. Kommer ihåg att jag, som simmade i Spårvägen, åkte in till Eriksdalsbadet för att träna med Stockholmspolisens duktiga distanssimmare. Har tittat tillbaka i mina träningsdagböcker och hittar pass, tider, kurvor av utveckling på 1500 frisim och kommentarer. Ovärderligt om man vill ha koll på sin egen insats och hur man ska gå vidare. Bland bilderna nedan ser ni två pass som simmades dels i toppning och dels i hårdträning. Tänare Magnus Kjellberg som nu är i Japan som teknikutvecklare.
Kommer även ihåg att vi körde mycket slang på land, 6x2 minuter eller 12x 1,30 osv. Finns nog inget bevisat att det gick att få ut i simningen, men jag tyckte att det kändes så. Finns ju även annat som är ifrågasatt om det finns transfereffekter. Har nu köpt mig en ny slag, då den gamla gick sönder och kör faktiskt varannan dag. Men nu kör jag bara 5 x 20 drag i varje fall till att börja med.