Ystad levererar

 Roland, Malin och Mikael
 
 
 Malin Strömberg
 
 
 Gänget käkar frukost med Oliver som bara har ögon för Erik Persson
Dags för webintervjuer med Mikael
 
 
Gun Lundin och Simon Sjödin
 
 
Erik Persson ger tips om bröstsim 
 Diezel och jag gillar Västkusten
 
 
 
 
Blev inbjuden till Ystads SS:s fina tävling, Korsvirkessim, som sedan 2 år, är upplagd som en en GP- tävling. I och med att man ändrade tänket med tävlingen satsade man på att få dit landslagssimmare i form av Simon Sjödin, Ida och Nathalie Lindborg, Magdalena Kuras, Christoffer Carlsen, Jesper Björk och Mattias Carlsson. I år fanns även Erik Persson och Michelle Coleman på plats.

Inbjudan kom från Malin Strömberg, tränare i YSS och fd OS-simmare. Hon undrar om jag har möjlighet att komma till tävlingen för att se hur den är och vad de gör för att locka våra bästa simmare i Sverige till tävlingen.. Jag har sedan tidigare planerat in att besöka MKK för att prata med Nathalie och Ida Lindborg och Magnus Lennartsson. Jag bestämmer mig hastigt för att förlänga min vistelse i Skåne och Ystad.
.
Efter möten i MKK har jag tid över och åker förbi Rosengård för att träffa Johan Andersson som har simskola där. Har tidigare pratat en hel del med Johan ang denna simskola där han med glöd och glädje berättar om sitt jobb och att han stormtrivs. I Rosengård bor 30.000 personer och massor av barn, såklart, så behovet av simskola är stort. Jag kommer in i badet och möts av 4 manliga simskolelärare, inte så vanligt! Får se två simskolor med barn som är fyllda av energi, glädje och bara älskar simningen. Grymt! Vilket bra jobb ni gör grabbar!

Innan jag lämnar Malmö för denna gång träffar jag Ida Marko Varga för att fika och snacka lite. Ida är klok och har så många bra tankar. Vi pratar om karriärövergången mellan simning och livet efter simningen. Hur gör man övergången till ”ett vanligt” liv så bra som möjligt för våra elitaktiva? Jag är övertygad om att det är väsentligt att ha något mer än simningen även när man simmar, ett jobb eller en utbildning..
.
Tillbaka till Ystad SS och deras välbesökta tävling. En välorganiserad tävling där landslagssimmarna blev uppmärksammade på många sätt. Att vara VIP och få bli behandlad som en VIP är något som våra simmare inte är så vana vid. Hämtade på flygplatsen, skjutsade till badet, goodiebag på rummet, VIP-tröjor, egen VIP läktare med förfriskningar, ett fantastiskt boende och mycket annat. Dessutom har simmarna möjlighet att tjäna en hacka om de slår rekord och om de simmar riktigt snabbt.
Och slutligen en mycket kompetent speaker som styr tävlingen på ett proffsigt sätt.
Tack alla i Ystad SS och framför allt Mikael, Malin och Roland.

Nu mot tävlingar i Bergen