Ett lyckat SM

Kan inte låta bli att beundra JS med Christin i spets. Invigningstal av Victor Johansson, ett personligt och roligt tal. Aktiviteter innan varje finalpass av egna produkter i form av konstsimmare, simhoppare och simmare i alla åldrar. Så skapar man en klubbkänsla, ett ”VI”. Dessutom var det bra på alla områden kring bassängen. I bassängen simmades det fort på flera håll och vi fick se nya klubbar ta för sig. Landskrona hade redan efter första daggen gjort sitt bästa JSM på många år (eller någonsin, vet ej) Västerås och LASS imponerar. Äntligen börjar svensk distanssimning röra på sig genom framför allt Hanna Eriksson. Emma Sundstedt passade även på att ta mitt gamla klubbrekord i Spårvägen som stått sig i 35 år. Det värmer ett gammalt distanshjärta. Heja Emma! Hoppas du kommer hem från USA i sommar i bra form, då kan det slås fler klubbrekord och kanske ett distriktsrekord!
Det var flera juniorer som tog för sig och också kvalade in till EM. Kul. Idag presenteras truppen till EM och även NM -truppen.
Under SM hade jag möjlighet att träffa många spännande människor. Jag var och pratade på SES möte, på Västsvenskas och Östsvenskas utbildning för ledare och för kommunen. Dessutom hade vi ett väldigt välbesökt informationsmöte för alla coacher och ledare. Kvinnligt nätverk slog rekord i antal ledare när vi träffades för att prata
Jag och ett gäng coacher stannade på måndagen i Jönköping. Vi hade del 3 i vår kurs om beteende- förändringar. Andreas Claesson, RF, leder kursen och under måndagen var första praktiska delen. Tack alla JS simmare som ställde upp för att bli korrigerade enligt ”klickermetoden”. Det är spännande hur snabbt man kan förändra saker om man ger omedelbar feeedback vid önskat beteende. Nästa möte har vi på GP i Stockholm.
Jag har ju inte skrivit på länge och mycket har hänt sedan jag skrev sist. Jag börjar bli varm i kläderna i min nya roll som sportchef (har dock 100 dagar då jag får fråga extra mycket har jag hört). Det är mycket att göra men det är väldigt roligt.
3 veckor som sportchef och vad innebär då det? Bl a att sätta sig in i budgeten för detta år men också, såklart, budgeten för 2018. Mycket att tänka på när man inte varit så insatt i detta tidigare. En annan fråga som tagit en hel del tid är integreringen av parasimningen. Ännu ett område där jag inte vet speciellt mycket men det är kul att lära sig. Käkade lunch med Maja Reichard som såklart kan hjälpa mig massor i vad man ska tänka på.
Än en gång har Rein varit här. Det som börjar ta form i systematiska saker som vi kan jobba mer med i tidigare åldrar är;
Att lära simmarna kicka med en ”fixed hip”. Höften ska inte guppa upp och ned utan vara still. Då går kraften genom kroppen. Kan vi säga andra saker i inlärningen?
Timingen in i vägg inför vändning och målgång. Hur tränas det? Tränar vi att komma in på olika sätt för att stimulera till olika lösningar eller stannar simmarna 5 meter innan väggen på träningen. Och ser man vändningen som vila?
Hur djupt ska vi dyka? Det finns en bra zon under en meter men de flesta vill upp så snabbt som möjligt. Det går snabbare under vattnet än över, men inte om man kommer ned som en banan, glider för länge och så vidare.
I fjäril är det självklart att vi tänker på när den stora och lite mindre kicken kommer. Men hur sparkar vi i frisim och ryggsim? Och hur andas vi i dessa simsätt och varför.
Accelerationen i draget, vi har en tendens att gå på för mycket i början av draget. Önskvärt är en konstant acceleration.
Finns mycket spännande att se under ytan och från alla vinklar.
Idag går bilen med Diezel mot Djurnäset där jag ska få lära mig mer om härskartekniker, något jag varit förskonad från men vet att många utsatts för.