På landet hejar alla

10 mil från Stockholm och alla hejar plötsligt. Det gillar jag. Har försökt i Stockholm men många tittar konstigt på mig då. Men ska ge det ett försök igen faktiskt. Det är ju trevligt ju! Har tillbringat helgen i Kvicksund där jag har ett litet hus som jag delar med min bror. Promenader på isen har varvats med OS på radion och lite skrivarbete som ligger på hög.
Under veckan som gått har NEC haft internationellt besök av Penny Oleksiak och hennes tränare Bill samt av Marco Koch. Övriga på besök har varit Isak från Sjöbo, Trine och Vera från Skövde och Melker från Elfsborg.
Kul med många besök! Dan Lundmark jobbar på med landträningen på NEC. Han är där på tisdag och torsdag morgon. Intressanta övningar som är simspecifika och med tydliga mål. Juan Alonso testar simmarna onsdagar och torsdagar och då är det skinfolds, laktat samt kraft i vattnet.
Torsten Buhre har också varit i Stockholm och jag fick en heldag med honom där han berättade om coachutbildningen på Malmö Högskola, där han jobbade. Jag känner Torsten sedan många år tillbaka och vi har även umgåtts privat, så det var kul att få prata om "gammalt" och "nytt". Torsten jobbade många år som tränare både i Sverige och i USA, men det var faktiskt första gången han besökte "nya" Eriksdal...och det var på tiden Torsten. Det blev en del intressanta samtal på bassängkanten inte bara för mig.
Gunnar Larsson, Martina Aronsson och jag träffades under veckan för att diskutera simidrottsakademin som skapades för ett antal år sedan. Tanken var att det skulle vara en grupp för fd simmare och ledare som deltagit i OS, VM eller EM. Denna grupp skulle träffas kring intressanta föreläsningar och fungera som nätverk och mentorer för simmare ex. Vi hoppas att denna idé kan komma igång igen och vi jobbar för detta. Nu ska fler personer knytas till gruppen så får vi se om vi kan få till ett mingel redan till Swim Open.

Helgen har tyvärr även präglats av sorg över vad som hänt i Florida. Skolskjutning igen och en svensk medborgare och simmare är en av de drabbade. Mina tankar går till familjen och även till alla andra drabbade familjer såklart.